Plagiaat is zó 1996!

Baby boos in bedVerloskundigen – werkzaam in Rotterdam – hebben zonder toestemming te vragen, zelfs zonder bronvermelding een van mijn artikelen 1 op 1 gekopieerd en op hun website geplaatst. Ik had hen een politiek correcte brief kunnen sturen met het verzoek tot verwijdering of bronvermelding. Had gekund. Geen zin in. Want ik ben boos!

Iedereen weet dat kopiëren niet mag. Helaas ben ik er al vaker mee geconfronteerd. Maar van professionals als verloskundigen valt het me extra tegen dat ze dit gewoon doen:

Plagiaat Verloskundigen Rotterdam West

Toestemming vragen

Ik steek ontzettend veel tijd in dit weblog. Momenteel ben ik bezig om alle artikelen (plm. 130) na te lopen op achterhaalde informatie en broken links, ik probeer de SEO te verbeteren etc. Dit doe ik om mijn kennis en ervaring te delen met baby-ouders. Ga daar niet onrechtmatig zelf een slaatje uit slaan.

Vind je een of meer van mijn artikelen dusdanig goed en wil je teksten van mij gebruiken, vraag toestemming.

 

Over Sylvie Zuidam

Sylvie Zuidam is moeder van 5 kinderen (22-15 jaar). De jongsten zijn tweelingbroers. Ooit begon zij haar carrière als verpleegkundige, inmiddels is zij al weer jaren ondernemer en blogger. Sylvies passie voor inbakeren begon in oktober 1999 toen haar derde kind een oververmoeide en overprikkelde baby was geworden. Zij las het boekje ‘In doeken gewikkeld’ (nu: Inbakeren brengt rust) en besloot haar baby in te bakeren. Vanaf die tijd werd alles anders! Baby kon eindelijk slapen, papa en mama konden weer slapen en ook de andere kinderen kregen hun ouders weer ‘terug’. Naast inbakeren heeft Sylvie ook een warm hart voor borstvoeding.

3 gedachten over “Plagiaat is zó 1996!

  1. Ik snap dat het heel vervelend en ongelofelijk brutaal is maar ik denk dat je het totaal verkeerd aanpakt zo.

    Kopieren op internet bestaat al zo lang dat internet bestaat. Alleen met de commercialisering is het kopiëren van artikelen voor verkeer gewoon een gouden business.

    Stel (ik heb geen idee over de cijfers) dat jouw artikel 500 bezoekers op hun site aantrekt en dat van die 500 er 3 uiteindelijk daar klant worden. Ik geloof dat de verzekeraar zo’n vtraject voor € 5k per klant vergoed. Dus dan zorgt jouw artikel direct voor €15k omzet daar. Laten we zeggen dat hun kosten 60% zijn (lijkt me vrij ruim, maar ik weet dat niet) dan hebben ze ongeveer € 6k winst gemaakt. Met 30 minuten artikel kopiëren. Als ik zo’n praktijk had en de originele auteur slechts boos zou worden op zijn/haar eigen blog waar uiteindelijk niemand ziet wat ik heb gedaan; sign me up!

    Wat in mijn ogen passender zou zijn:
    – Direct benaderen, niet per-sé vriendelijk. Duidelijk maken dat je weet dat je stukken geld waard zijn. Commerciële aanbieding doen of laten verwijderen. Bronvermelding is echt te minimaal -> het is ook een commerciële organisatie. Eerst per mail benaderen en daarna per telefoon.

    – Als dat niet werkt: je kan prima een review achterlaten op hun google review pagina -> iedereen die naar ze googled ziet jouw ervaring (net iets effectiever dan op je eigen blog)

  2. Bedankt voor je reactie en meedenken. Je hebt helemaal gelijk, maar toen ik dit blog schreef was ik gewoon flink boos en voelde er helemaal niets voor om het slim aan te pakken.
    Het artikel op hun blog zal zeker geen 500 bezoekers per maand halen (mochten ze willen ;))
    Ik ga het overwegen om het alsnog rechtstreeks onder hun aandacht te brengen.
    Groet, Sylvie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *